Jak cestovat po Bali?

Z letiště v Denpasaru po tak dlouhém letu jistě rádi využijete co možná nejrychlejší transport do cílové destinace. Buďte v klidu. Hned při východu z letiště uvidíte spoustu řidičů, kteří nabízejí své služby a překřičují se navzájem. “Transport? Transport?” Tak si jednoduše nějakého vyberete, usmlouváte cenu a pojedete do vybrané lokality. Ze zkušenosti jde většinou částku usmlouvat na polovinu z původní, kterou Vám nabídnou. Spoléhají také na to, že když jste právě dorazili, nemáte o cenách zatím přehled a mohou cenu opravdu hodně nadsadit. Pokud  chcete za transport ještě více ušetřit, zeptejte se na letišti na cestu na nejbližší autobusovou zastávku a jeďte do destinace klasickým autobusem. Zastávka  je většinou vyvýšená „klasická zastávka“ se schody nahoru a autobus jezdí zhruba každých 15-30min (musíte prostě počket, až přijede, ale nikdy jsme nečekali déle než 30min). Autobusem dojedete směrem na jih bez přestupu určite do Jimbaranu a Nusa Dua (k Uluwatu musíte přestoupit na zastávce G.K.W na minibus, u kterého se dá cena také usmlouvat). Směrem z letiště “nahoru” se dostanete autobusem do Kuty, Sanuru a autobus pak končí v Batubulanu. Tam si můžete najít například transport do vyhledávaného Ubudu, který odtamtud není daleko). Pozor na směr, ve kterém na zastávce stojíte a jakým chcete jet. Jelikož se na Bali jezdí na levé straně, můžete se snadno splést. Až budete studovat plán trasy autobusu na zastávce, pozor na to, že tam mají zakreslené i teprve plánované trasy do budoucna! Brát v zřetel jen barevně nakreslenou trasu, ne šedou. Aktualní (září 2015) je to Batubulan –Sanur – Kuta – Jimbaran – Nusa Dua – Uluwatu. Jinam zatím autobusy nejezdili. Samozřejmě mezi těmito zmíněnými zastávkami je spousta dalších zastávek. Zmínila jsem ty důležité, které si pamatuji. A to nejdůležitější je, že lístek za 1 cestu na osobu stojí 3.5tis IRP a to je asi 6Kč. Za tuhle cenu tedy můžete jet bez přestupu třeba z Batubulanu až do Nusa Dua. Každá cesta a tedy i přestup znamená nový lístek.

Další možností, jak na Bali cestovat je “Bemo“. Zelený, malý a starý minibus, který jezdí řekněme z místa A do místa B. Bemo je vhodné využít, pokud chcete jet krátkou vzdálenost třeba po městě. Když zrovna jede, tak na něj mávnete, řeknete kam potřebujete (třeba do supermarketu), zeptáte se na cenu, případně usmlouváte a jedete. My jsme s Bemem byli i na celodenním výletě. Bylo to trochu dobrodružství, hlavně do kopců u Besakih, ale za celodenní výlet po východní oblasti Bali – Blue lagoon (koupali jsme se a řidič na nás čekal v autě, spal), Padangbai, Goa Lawah a následně návštěvu templu Besakih s výhledem na Mount Agung jsme zaplatili 500tis IDR (cca 900Kč).Pokud si pronajmete na celý den auto s řidičem, bude to stát více a nebude to ono :-). Ale ne každý řidič Bema souhlasil s dlouhým soukromým výletem. Myslím, že hlavně z důvodu technického stavu vozu. Viděla bych je tak na rok 1985 a starší.o

S řidičem a klimatizovaným autem jsme se dostali při smlouvání nejníže na 750tis IDR (asi 1350Kč) za tento dlouhý výlet (ze Sanuru do Blue lagoon, Padangbai, Goa Lawah, Besakih a zpět), tak jsme zvolili Bemo. Pokud preferujete auto s klimatizací, je dobré si od řidiče zjistit, jestli je auto jeho nebo pro někoho pracuje. Pokud řidiči pro někoho pracují, musí logicky nějakou částku za výlet odvádět svému šéfovi.  Kalkulují většinou 100tis IDR na benzín a kolem 200tis IDR odvod. To znamená, že 300tis IDR je pro ně nula. Až následně to, co přesahuje tento základ, je jejich výdělek. Pokud řidič pracuje sám na sebe, můžete pochopitelně zase ušetřit, minimálně těch 200tis IDR. Za klasický celodenní výlet, který tam nabízejí snad všichni (Ubud, Monkey Forest, Rýžové terasy) jsme zaplatili 450tis IDR (800Kč). Řidič měl zaměstnavatele, takže po odečtu peněz za benzín a pro šéfa byl jeho výdělek 150tis IDR (270Kč) za tento výlet a tím vlastně celý den. Což nic moc, pokud tedy nemá štěstí na turisty každý den. Něco jsme mu na závěr přidali, jelikož nás celou cestu bavil a výlet se nám moc líbil.  Pokud  bychom ale na tento výlet našli někoho s vlastním autem, mohli jsme to mít levnější. Náš řidič, který byl hinduista, nám ale vnuknul zajímavou myšlenku.. Vyprávěl nám totiž o karmě a podobně.. Že se nesmí lhát a že jednou chtěl zatajit šéfovi těch 200tis IDR za výlet a že se mu to pak vymstilo. „Podvádět a lhát se nesmí“, opakoval několikrát. Z toho plyne, že jestli někdy někoho budeme s manželem zaměstnávat, bude to určitě hinduista ;-).  

Také si můžete pronajmout auto nebo skútr, ale potřebujete mezinárodní řidičský průkaz, který si musíte zařídit předem na úřadě v ČR. Respektive oni vám je na Bali půjčí i bez mezinárodního řidičáku, ale pokud Vás zastaví policie nebo se něco nedejbože stane, budete mít problém. Jezdí se vlevo a provoz je opravdu šílený! Raději jsme volili jinou formu transport.. Pokud se budete pohybovat po ostrově jako chodci, nepočítejte s tím, že budete mít při přecházení silnice přednost jako u nás. Pro ostatní účastníky provozu jako chodci zkrátka neexistujete. Například, když máte na semaforu zelenou, neznamená to, že můžete bezpečně přejít! Oni pravidla moc nedodržují a můžete snadno přijít k úrazu. Takže opatrně.

Článek pokračuje zde

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *